cover
Contact Name
Tulus Burhannudin Sitorus
Contact Email
jurnaldinamis@gmail.com
Phone
+6281361719718
Journal Mail Official
jurnaldinamis@gmail.com
Editorial Address
Faculty of Engineering, University of Sumatera Utara J17 Building 3rd Floor Mechanical Engineering Department Jl. Almameter Kampus USU Medan Telp.061-8213250, Fax 061-8213250
Location
Unknown,
Unknown
INDONESIA
Dinamis
Published by TALENTA PUBLISHER
ISSN : 02167492     EISSN : 28093410     DOI : https://doi.org/10.32734/dinamis
Focus and Scope Dinamis Journal is a national electronic journal as a means to publish scientific works in Mechanical engineering and other relevant fields. This journal has strengths and focuses on the sub-fields of energy conversion, structural materials and materials engineering, production processes, and maintenance systems which are all part of mechanical engineering science. This journal is managed by the Department of Mechanical Engineering, Faculty of Engineering, University of Sumatera Utara. Scientific works published in the Dinamis Journal are the results of research, both experimental, literature reviews, and simulations and contribute significantly to the development of science and technology. The Dinamis Journal publishes scientific papers in the field of Mechanical engineering related to the following fields of study: Experimental and Computational Mechanical Systems Solar Energy Fuel Cell Noise and Vibration Alloy and Processing
Articles 3 Documents
Search results for , issue "Vol. 10 No. 2 (2022): Dinamis" : 3 Documents clear
Rancang Bangun Instrumen Pengujian dan Penentuan Spesifikasi Mesin Diesel Derrick Tanadi; Ryan Alexander; David Chandra; Tulus Burhanuddin Sitorus
DINAMIS Vol. 10 No. 2 (2022): Dinamis
Publisher : Talenta Publisher

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32734/dinamis.v10i2.9838

Abstract

Mesin diesel adalah mesin pembakaran dalam yang beroperasi dengan menggunakan minyak gas atau minyak berat sebagai bahan bakar, dimana bahan bakar tersebut disemprotkan (diinjeksiikan) ke dalam silinder yang di dalamnya sudah terdapat udara dengan tekanan dan suhu yang tinggi sebagai bahan bakar tersebut secara spontan terbakar. Namun masalah terbesar dalam penggunaan bahan bakar adalah dari tahun ke tahun penyediaan bahan bakar yang berasal dari fosil atau gas alam semakin menipis dan ju mlah impor yang semakin meningkat, sehingga diprediksi bahwa Indonesia akan mengalami kelangkaan bahan bakar yang sangat signifikan dimasa yang akan dating. Oleh karena itu pada penelitian ini kami merancang dan membangun sebuah instrumen pengujian dan penentuan spesifikasi dari mesin diesel agar dapat digunakan sebagai suatu alat untuk menguji kelayakan pada suatu bahan bakar baru yang hendak digunakan pada mesin diesel. Hasil dari penelitian ini adalah: 1) Instrumen pengujian terdiri dari digital tachometer, power monitor, temperature control thermostat, pipet ukur, dan dimmer AC. 2) Alat uji terdiri dari generator yang digunakan generator AC sinkron 1 phase, pulley dengan diameter 101,6 mm, belt 42 inchi, dan mesin diesel R175A.
Analisis Numerik Terhadap Sambungan Prototipe Pengganti Rahang Patah Pada Manusia Menggunakan Perangkat Lunak Solidworks: Analisis Numerik Terhadap Sambungan Prototipe Pengganti Rahang Patah Pada Manusia Menggunakan Perangkat Lunak Solidworks Rakhmad Arief Siregar Rakhmad A. Siregar; M. Yusuf R. Siahaan
DINAMIS Vol. 10 No. 2 (2022): Dinamis
Publisher : Talenta Publisher

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32734/dinamis.v10i2.10710

Abstract

Penelitian ini dilakukan untuk menganalisis pengujian sambungan prototipe pada rahang patah manusia dengan menggunakan perangkat lunak Solidworks. Tahap awal yang dilakukan yaitu dengan menentukan jenis-jenis sambungan yang dapat digunakan pada prototipe pengganti rahang patah, kemudian dilakukan pemodelan rahang patah, dan tahap akhir yaitu menganalisis kekuatan sambungan rahang patah dengan prototipe pengganti rahang patah menggunakan Solidworks akibat beban statik. Dari hasil analisis pengujian pertama dari ketiga model sambungan rahang patah yang telah dirancang memiliki nilai Von Mises yang berbeda dimana nilai tertinggi diperoleh oleh model chin plate sebesar 838.3 MPa dan hasil pengujian dengan pemberian beban terhadap ketiga model pada pengujian sambungan rahang patah pada manusia menggunakan perangkat lunak Solidworks diperoleh nilai terkecil pada model grid plate sebesar 44.1 MPa
ANALISIS KARAKTERISTIK MATERIAL ELEKTRODA TIP UNTUK PROSES LAS TITIK PADA BODI MOBIL UNTUK RANGKA MEMPERPANJANG UMUR PAKAI Riki Effendi; Franka Hendra
DINAMIS Vol. 10 No. 2 (2022): Dinamis
Publisher : Talenta Publisher

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32734/dinamis.v10i2.10748

Abstract

One of the important components in the process of spot welding or spot welding is electrode tip or better known as”eltip". The quality of eltip material will greatly determine the welding results, the level of reliability and service life of eltip. The purpose of this study was to analyze the characteristics of eltip and find a suitable formulation of locally produced eltip to replace imported eltip. The chemical composition of the eltip material that is currently used is unknown and is a secret for import manufacturers. Local production Eltip used spot welding process has a disadvantage in service life. For this reason, chemical composition tests, hardness tests, and metallographic tests were carried out on the tip electrode. In the results of spot welding metallographic test and tark test, the results showed a minimum nugget diameter of 3 mm for 1 mm thick welding plate, can be met between 3.22 mm to 3.52 mm by local eltip. The service life of local eltip as many as 2000 spots is approaching the service life of imported eltip as many as 2400 spots. A slight improvement in Pb levels as an anti-wear will increase the service life of this local eltip in subsequent use. With reference to the quality standards of the Weld, such as the dimensions of the nugget, and visual check welding surface defects allowed by the car manufacturer, the results of this study are expected to be a reference for the use of eltip in the welding process elsewhere.

Page 1 of 1 | Total Record : 3